top of page

CONSUMABEL

Kleding

Kleding

In Nederland kopen we per jaar gemiddeld 50 kledingstukken per persoon en de verwachting is dat de gehele wereldbevolking in 2030 102 miljoen ton aan kleding en schoenen zal kopen! Wereldwijd is er dus een zeer grote kledingproductie en deze productie brengt een gigantische milieu-impact met zich mee. Zo kan het produceren van één shirt al ongeveer 2700 liter aan water kosten. Maar ook op andere vlakken schaadt kledingproductie het milieu.


Ten eerste is er veel energie nodig voor de kledingsector. Bijvoorbeeld voor het verbouwen van de benodigde gewassen of voor het maken van stoffen in de fabrieken, maar ook voor het bewerken en vervoeren van de kleding. Hiernaast kunnen synthetische kledingstoffen aardolie bevatten. Een groot deel van deze energie wordt verkregen uit fossiele brandstoffen, wat natuurlijk uitstoot van CO2 met zich meebrengt. Ten tweede is er voor de benodigde gewassen een groot landoppervlakte nodig en daarnaast ook flinke hoeveelheden water. De kledingsector vervuilt het milieu ook door afvalproducten zoals plastic of chemische middelen. Microvezels komen vrij bij het produceren van synthetische kleding, maar ook tijdens het gebruik zelf. Deze microvezels komen in ons milieu terecht en zijn niet biologisch afbreekbaar. Als laatste milieu-impact brengt deze sector ook mensen- en dierenleed teweeg door bijvoorbeeld slechte leefomstandigheden.


Slow fashion

De laatste jaren wordt er al steeds bewuster omgegaan met kledingkeuzes en is ‘vintage’ shoppen hip geworden. Ook duiken er steeds meer duurzame merken op en zijn zogenaamde ‘fast fashion’ merken bezig met het verduurzamen van hun kleding door bijvoorbeeld duurzame grondstoffen te gebruiken. Maar wat houdt deze term ‘fast fashion’ nou eigenlijk in? Trends komen en gaan sneller dan voorheen en de consument wil steeds vaker nieuwe dingen. De mode wisselt meerdere keren per seizoen en zo verkorten de producenten de doorlooptijd van het ontwerp, de productie en de distributie. Tegenwoordig duikt de term ‘slow fashion’ daarentegen steeds vaker op als tegenbeweging. Hierbij ligt de aandacht op de levenscyclus van producten, op sociaal en economisch verantwoorde keuzes en op het bijbrengen van bewustwording en verantwoordelijkheid bij consumenten.


Wat jullie kunnen doen

En dit is precies waar jullie als vereniging een rol in kunnen spelen! Bij verenigingen wordt er bijvoorbeeld elk jaar nieuwe promokleding voor events gemaakt, maar dit kan natuurlijk duurzamer. Zo kan deze kleding tijdloos gemaakt worden door bijvoorbeeld alleen de naam van het evenement af te drukken. Op deze manier kan de kleding de jaren erna ook nog gebruikt worden en gaat het langer mee zonder dat er elk jaar nieuwe kleding besteld hoeft te worden. Ook zou de optie overwogen kunnen worden om als vereniging kleding terug te kopen van de leden, zodat deze bij een volgend evenement weer gebruikt kunnen worden door andere leden. Een andere manier om verspilling van kleding tegen te gaan, zou er op bestelling kleding gekocht kunnen worden. Naast verspilling van kleding is het belangrijk om de kleding voor bijvoorbeeld evenementen of commissies zelf ook te verduurzamen. Dit kan jouw vereniging doen door tweedehands kleding te kopen en deze te laten bedrukken. Bij het bedrukken kan er dan ook gekeken worden naar duurzame drukkerijen. Ook kan de kleding verduurzaamt worden door te letten op keurmerken van kleding. Op de volgende site is een overzicht weergegeven van verschillende verantwoorde keurmerken; https://keurmerkenwijzer.nl/overzicht/kleding . Bij deze keurmerken is er onderscheid gemaakt in een paar categorieën, namelijk algemeen, milieu, dier, mens, controle en transparantie. Zo zouden jullie kunnen filteren op zaken die jullie belangrijk vinden.


Betrekken van leden

Als vereniging kunnen jullie dus al een groot verschil maken, doordat er veel nieuwe kleding gebruikt wordt door alle leden samen. Maar waar jullie ook vooral grote stappen kunnen zetten is door meer bewustzijn te creëren over kleding consumptie onder de leden. Jullie als verenigingen hebben een groot bereik onder studenten en zijn voor veel leden één van de eerste dingen die ze tegenkomen als ze gaan studeren. Jullie hebben een voorbeeldrol in hun leven en kunnen precies dit goed gebruiken! Door leden te informeren over jullie genomen stappen in het verduurzamen van jullie kledinggebruik, zullen studenten ook over hun eigen kledinggebruik meer gaan nadenken en misschien zullen zij vervolgens groenere keuzes maken. Daarnaast kan je leden actief betrekken bij dit onderwerp door acties te organiseren, zoals een kledingruil. Ook is het leuk om een platform op te stellen voor de vereniging waar leden hun kleding kunnen doorverkopen aan elkaar. Zo is het tweedehands kopen van kleding toegankelijk en dichtbij. Dit zou bijvoorbeeld op een whatsappgroep of eigen slack gedaan kunnen worden.


Bronnen

https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/kleding/zo-schaadt-kleding-het-milieu/

https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/kleding/7-x-schade-door-kledingproductie/

https://decorrespondent.nl/11530/wat-is-fast-fashion-en-bestaat-er-ook-zoiets-als-slow-fashion/4645064788540-346b5e00

bottom of page